Useiden eri tutkimusten mukaan runsaasti vihanneksia, juureksia, marjoja ja hedelmiä sisältävä ruokavalio vaikuttaa positiivisesti terveyden ylläpitämiseen ja vähentävää riskiä sairastua moniin kroonisiin sairauksiin.

Kasvisten runsas käyttö:

  • auttaa sydän- ja verisuonisairauksien ehkäisemisessä ja hoidossa
  • alentaa verenpainetta
  • helpottaa painonhallintaa
  • vähentää riskiä sairastua aikuisiän diabetekseen
  • helpottaa veren kolesterolitason normaalina pitämistä
  • auttaa suoliston toimintaa pysymään hyvänä
  • vähentää riskiä sairastua tiettyihin syöpätyyppeihin. mm. paksunsuolen syöpään, mahasyöpään ja keuhkosyöpään. Runsas kasvisten käyttö saattaa suojata myös rintasyövältä
  • parantaa elimistön puolustuskykyä

Vaikutusmekanismit

Kasvisten sisältämät kemialliset yhdisteet vaikuttavat terveyteen monen eri mekanismin kautta. Ne saattavat:

  • lisätä vastustuskykyä
  • osallistua elimistön entsyymitoimintojen säätelyyn
  • vaikuttaa solukalvojen tarrautumiseen tai niiden hapettumisherkkyyteen
  • vaikuttaa kolesteroliaineenvaihduntaan
  • vaikuttaa verenpaineeseen
  • sisältää antibioottien kaltaisia vaikutusmekanismeja
  • sitoa itseensä ravinnossa esiintyviä haitallisia yhdisteitä ja ehkäistä siten niiden imeytymistä ruoansulatuskanavasta elimistöön

Kaikkien kasvisten sisältämien aineiden vaikutusta ihmisen fysiologiaan ja tiettyjen sairauksien riskin vähentämiseen ei vielä kunnolla tunneta. Suojaavat vaikutukset voivat johtua monien tekijöiden yhteisvaikutuksesta. Parhaan hyödyn saavuttamiseksi onkin suositeltavaa syödä päivittäin runsaasti erlaisia vihanneksia, juureksia, marjoja ja hedelmiä osana monipuolista ruokavaliota.

Lue lisää artikkeleistamme:
Tutkimustietoa kasvisten vaikutuksesta terveyteen
Kasvisten väriyhdisteet
Kasvisten aiheuttamat allergiset reaktiot