Mehevät, makeat punajuuret

Paahdetut punajuurilohkot

Tiedote 21.08.2008 12.15

Mehevät, makeat punajuuret

Vuoden vihannes punajuuri on elo-syyskuussa mehukkaimmillaan ja makeimmillaan. Vihannesleikkurin terissä ja kokkaajan veitsen alla se tihkuu verenpunaista eliksiiriään. Marinoi punajuurta raakoina viipaleina tai suikaleina. Linkoa korjuutuoreesta punajuuresta makeaa mehua tai lisää juurikkaan makukertoimia uunipaahdolla. Leivontaankin punajuuri tuo uutta puhtia.

Punajuuren käsittely kotona on yhtä helppoa kuin porkkanan. Tarvitset leikkuulaudan ja terävän veitsen. Leikkaa naatit pois niin, että varrentynkää jää vähän jäljelle. Tämän jälkeen punajuuret ovatkin jo valmiita kattilaan, missä ne kypsyvät kiehuvassa vedessä itsekseen. Nyt syksyllä keittoajaksi riittää alle tunti, keskikokoisille noin 40 minuuttia.

Kastikkeeksi öljytilkka

Kuori pitää keiton ajan punajuuren värin ja ravintoaineet tallessa. Leikkaa jäähtyneistä punajuurista molemmista päistä pois siivut ja liu'uta kuori irti. Kuoriminen sujuu siististi, kun sujautat juuren muovipussiin. Jos kädet tai leikkuulauta värjäytyvät, ei hätää, vesiliukoisena väri lähtee vedellä huuhtoen.

Keitetyt punajuuret ovat herkkua sellaisinaan lämpimänä kasvislisäkkeenä. Klassinen tapa on tarjota lisänä sitruunavoivaahtoa, mutta nykyään voin tilalle on saatavana laadukkaita, pippurisia tai pähkinäisen aromikkaita kylmäpuristettuja öljyjä, joista mieleistään voi pirskauttaa punajuurelle.

Suikaloi tai soseuta ruokiin

Kypsät punajuuret valmiiksi keitettyinä jääkaapissa houkuttavat jatkojalostukseen. Niitä voi raastaa kasvislettuihin ja lindströminpihveihin. Niitä voi suikaloida kaalin joukkoon kattilaan ja saada kätevästi borssia. Soseutettuina punajuurista syntyy samettinen sosekeitto. Ja pieni määrä punajuurisosetta muuttaa perunamuusin tai risoton suloisen vaaleanpunaiseksi.

Paahda uunissa

Yksi upeimmista punajuuriruoista ovat uunissa paahdetut punajuurilohkot. Helpommin ruoanvalmistus ei juuri voisi sujua. Kuori punajuuret leikkuulaudalla ja paloittele lohkoiksi. Siirrä lohkot uunivuokaan ja pyöräytä niille käsin öljyä, suolaa, pippuria ja tilkka hunajaa. Valkosipuli ja timjami viimeistelevät maun täydelliseksi. Anna lohkojen paahtua uunissa itsekseen kypsiksi. Nauti piparjuurella maustetun ranskankermakastikkeen kanssa!

Marinadiin raakana

Aina punajuuria ei tarvitse kypsentää. Ne voi kuoria ja sen jälkeen joko viipaloida, suikaloida tai raastaa. Tämän jälkeen punajuuri kaipaa vain tilkan öljyä ja jotain hapokasta: viinietikkaa, sitruunaa, balsamicoa, omenaa tai puolukkaa. Mausteeksi voi rouhaista suolaa ja pippuria ja tehostaa makeutta ripauksella sokeria tai tilkalla hunajaa. Hienonnettu tuoreyrtti aateloi raakamarinadinkin. Kokeile minttua, salviaa tai rosmariinia.

Täyttä ravintoa

Ravitsemuksellisesti punajuuri lunastaa paikkansa ruokalautasella. Se sisältää monipuolisesti kivennäisaineita, esimerkiksi kalsiumia, kaliumia, magnesiumia, sinkkiä ja rautaakin. Vitamiineja siitä saa mukavasti: beetakaroteenia, C- ja E- vitamiinia sekä B-ryhmän vitamiineja, joista etenkin punasolujen uudistajaa foolihappoa löytyy runsaasti. Juurikkaan kuitu on hyödyksi elimistölle. Vahva väri kertoo punajuuren bioaktiivisista aineista. Energiaa punajuuresta kertyy suunnilleen sama määrä kuin porkkanasta.

punajuuri

Ajankohtaisfaktaa:

• Punajuurta viljellään Suomessa tänä vuonna noin 380 hehtaarin alalla. Viljelyala on vähentynyt reilussa kymmenessä vuodessa noin kolmanneksen verran.
  • Tämän vuoden satonäkymät punajuuresta ovat normaalit, paikoitellen jopa hyvät. Punajuurta riittää kattamaan kysynnän.
  • Koska punajuuri kylvetään keväällä myöhemmin kuin esimerkiksi porkkana, punajuuri ei kärsinyt kevään viileydestä yhtä paljon kuin porkkana. Tuholaisten kannalta kulunut kesä on ollut punajuurellle edellisvuotta helpompi.

Tiedotteen teksti ja lisätiedot:

Pirjo Toikkanen, viestintäpäällikkö, Kotimaiset Kasvikset ry, puh. 09 - 6155 4554 TAI 0400 - 894 549.

Lisää tietoa punajuuresta myös www.kotimaisetkasvikset.fi / Punajuuri Vuoden vihannes 2008
Lisää punajuuriohjeita www.kotimaisetkasvikset.fi / Keittokirja
Tuotekuvia ja ruokakuvia www.kotimaisetkasvikset.fi / Kuvagalleria

Seuraavaksi ilmestyy Porkkanaviikon tiedote 26.9.2008

Punajuuritorttu

Pohjaan:

200 g (18 palaa) hapankorppuja
1 dl pullomargariinia
1 dl kuumaa vettä
Täytteeseen:
1 punajuuri (keskikokoinen)
puolikas omena (tai yksi pieni omena)
pala purjon valkoista osaa (noin viiden sentin verran)
3 liivatelehteä
600 g (noin 6 dl) tuorejuustoa
1 tl sitruunamehua ja 1 - 2 rkl vettä
suolaa, mustapippuria
tilkka hunajaa
Koristeeksi:
herneenversoja ja tuoretta timjamia

• punajuuritorttuHienonna hapankorput karkeaksi, tasaiseksi jauheeksi. Helpoiten tämä onnistuu paloitelluista hapankorpuista sähkökäyttöisellä kahvi- tai viljamyllyllä, mutta myös käsin isossa huhmaressa tai kaulimen tai puunuijan avulla minigrip-pussissa. Siirrä hapankorppumurska kulhoon ja sekoita joukkoon juokseva margariini ja kuuma vesi.
  • Leikkaa irtopohjavuokaan pohjan ja osin reunat peittävä pala leivinpaperia. Taputtele pohjalle hapankorppuseos ja siirrä vuoka jääkaappiin.
  • Kuori ja raasta hienoksi raasteeksi punajuuri ja omena. Hienonna purjo. Sekoita kasvikset keskenään.
  • Anna liivatelehtien liota väljässä, kylmässä vedessä viitisen minuuttia. Kuumenna sitruunamehu ja vesitilkka pieneen kattilaan ja liuota kuumaan nesteeseen puserretut liivatteet.

• Lisää liivateseos tuorejuustoon sekoittaen. Mausta suolalla, pippurilla ja tilkalla juoksevaa hunajaa.
  • Yhdistä tuorejuustoseos kasvisraasteeseen.
  • Levitä punajuuritäyte hapankorppupohjalle ja siirrä vuoka peitettynä jääkaappiin muutamaksi tunniksi ennen tarjoilua.
  • Korista punajuuritorttu herneenversoin ja tuoreella timjamilla.
  • Tarjoa tee- tai kahvipöydässä. Punajuuritorttu sopii myös alkuruoaksi tai välipalaksi.

Vinkki: Hapankorppupohjan sijaan voit tehdä pohjan ruisvuokaleipäviipaleista. Leikkaa kuoret pois ja asettele pohjan peitoksi leipäviipaleita tiiviisti, paloiteltuina, kuin kokoaisit palapeliä.

Paahdetut punajuurilohkot

6 isoa punajuurta
suolaa, mustapippuria
2 - 3 rkl tuoretta, hienonnettua timjamia
2 - 4 valkosipulinkynttä
3 rkl rypsiöljyä

• punajuurilohkotKuori ja lohko punajuuret ja valkosipulinkynnet. Siirrä lohkot uunivuokaan.
  • Mausta suolalla, pippurilla ja timjamilla. Lisää öljyä ja sekoita ainekset hyvin keskenään.
  • Kypsennä 200-asteisessa uunissa 30 - 40 minuuttia. Tarjoa lämpimänä kasvislisäkkeenä liha-, kala- tai kasvisruokien kanssa.

Punajuurileipä tai -sämpylät

5 dl vettä
50 g hiivaa
1 tl suolaa
1 rkl sokeria
vajaa 1 kg (noin 14 dl) hiivaleipäjauhoja
puolikas omena (vajaa 1 dl raasteena)
3 - 4 pienehköä punajuurta (vajaa 4 dl raasteena)
1 tl tuoretta, hienonnettua rosmariinia
1 dl pullomargariinia

• Kuori ja raasta punajuuret ja puolikas omena melko hienoksi raasteeksi. Liuota tuore hiiva kädenlämpöiseen veteen. Sekoita joukkoon suola, sokeri ja vähin erin hiivaleipäjauhot. Alusta taikina hyvin ja lisää joukkoon punajuuri- ja omenaraasteet sekä hienonnettu rosmariini ja margariini.
  • Anna taikinan kohota peitettynä lämpimässä ja vedottomassa paikassa kaksinkertaiseksi.
  • Leivo taikinasta joko leipä tai sämpylöitä. Voit paistaa halutessasi taikinan myös silikonisessa rengasvuoassa kranssin muotoon.
  • Voitele pinta vedellä ja paista leipää 200-asteisessa uunissa noin 45 minuuttia ja sämpylöitä 250-asteisessa uunissa noin 10 minuuttia.

Punajuuricarpaccio

2 punajuurta (noin 300 g)
Marinadiin:
1 sitruunan mehu (0,5 dl)
1 tl suolaa
1 rkl sokeria tai hunajaa
rouhittua mustapippuria
0,5 dl oliivi- tai rypsiöljyä
Lisäksi:
rucolaa
parmesaanijuustolastuja

• Leikkaa tuoreet, kuoritut punajuuret hyvin ohuiksi viipaleiksi.
  • Sekoita marinadin ainekset ja pyörittele punajuuriviipaleet varovasti marinadissa.
  • Anna punajuuriviipaleiden maustua jääkaapissa noin 20 minuuttia.
  • Asettele marinoidut punajuuriviipaleet neljälle alkupalalautaselle.
  • Täydennä annokset rucolanlehdillä ja parmesaanilastuilla.

Vinkki: Punajuurten sijaan voit hyvin käyttää raitajuurta tai keltajuurta.

PYSY AJAN TASALLA:

Lue lisää!
Täältä löydät muita Kotimaisten Kasvisten tiedotteita.

Käytä hyödyksi ruoka- ja tuotekuvat!
Lataa kuvia julkaisukäyttöön.

PYSY AJAN TASALLA:

Lue lisää!
Täältä löydät aiemmat tiedotteet.

Käytä hyödyksi ruoka- ja tuotekuvat!
Lataa kuvia julkaisukäyttöön.

17.09.2014