Lautasmalli

lautasmalli

 

Kokoa ateriasi lautasmallin avulla:

  • täytä puolet lautasesta kasviksilla, esimerkiksi raasteilla, salaatilla tai lämpimällä kasvislisäkkeellä
  • annostele neljännekselle lautasesta vaihdellen perunoita, riisiä tai pastaa
  • varaa noin neljännes lautasesta kala-, liha- tai munaruoalle. Se voidaan korvata palkokasveja, pähkinöitä tai siemeniä sisältävällä kasvisruoalla
  • ruokajuomaksi suositellaan rasvatonta maitoa, piimää tai vettä.
  • lisäksi ateriaan kuuluu leipää ja sipaisu pehmeää kasvirasvalevitettä
  • marjat ja hedelmät jälkiruokana täydentävät ateriaa
  • maitovalmiste ja jälkiruoka voidaan jättää syötäväksi myös välipalana

Muista lisäksi:

  • jos salaatti/raaste annostellaan erilliselle salaattilautaselle, muista lautasmallin suhteet annostellessasi pääruokaa ruokalautaselle
  • voit soveltaa lautasmalliajattelua myös aamupalaan, välipalaan ja iltapalaan. Jos syöt päivällä eväitä, älä unohda kasviksia
  • kasvissyöjien, jotka eivät syö lainkaan eläinkunnan tuotteita, tulee korvata ne palkokasveilla (pavut, linssit ja herneet), siemenillä ja pähkinöillä

 

http://www.kasvikset.fi/Suomeksi/Asiakkaille/Puoli_kiloa_paivassa_-kampanja/lautasmalli
31.10.2014